- Każde dziecko jest inne, ale na zajęciach z twórczości każde jest tak samo jest ważne, każde ma świetne pomysły, nie ma między nimi konkurencji, po prostu widać radość tworzenia – stwierdzili zgodnie nauczyciele uczestniczący w uroczystej konferencji podsumowującej kolejną edycję projektu Szkoła Wspierająca Uzdolnienia.
Konferencja zwieńczyła IV edycję projektu dla szkół podstawowych i I edycję dla gimnazjów. Wzięli w niej udział nauczyciele, którzy przez dwa lata realizowali program projektu SWU, tj. uczestniczyli w szkoleniach z psychodydaktyki twórczości, pisali programy i prowadzili zajęcia dla swoich uczniów. Jeszcze przed wakacjami weryfikację nabytych umiejętności przeprowadziła niezwykle przyjazna i otwarta na zaskakujące pomysły komisja akredytacyjna. Wszyscy zaliczyli sprawdzian na szóstkę z plusem! Teraz przyszedł czas na podsumowanie i uroczyste wręczenie certyfikatów.
Obecny na konferencji Roman Siemiątkowski, wiceprezydent Miasta Płocka doskonale wkomponował się w konwencję i przygotował zaskakującą niespodziankę – najpierw zasłużenie pochwalił dotychczasowe działania, a potem…zadeklarował dalsze finansowanie projektu. – Zależało mi na tym, żeby być tu dziś z państwem, aby podkreślić, że dla Wydziału Edukacji i Kultury UMP jest to bardzo ważny projekt. Cieszymy się, że możemy go wspierać od 2005 r. Obecność moja i dyrektora Wydziału, Marka Bębenisty, jest potwierdzeniem, że ta współpraca będzie kontynuowana. I dodał – Może to zabrzmi banalnie, ale zgodnie z powiedzeniem: diament nieoszlifowany nigdy nie stanie się brylantem, musimy te diamenty szlifować dla dobra wszystkich mieszkańców Płocka i regionu płockiego.
Następnie swój wykład wygłosił prof. dr hab. Krzysztof Szmidt, sława polskiej dydaktyki twórczości. Stwierdził m.in., że wiedza, która rodzi się z pytań, jest początkiem twórczości. - W Polskim Stowarzyszeniu Kreatywności bardzo lubimy takie powiedzenie „Zdziwienie jest pierwszym stopniem do twórczości”. Im częściej zachęcamy dzieci do zadawania pytań, tym lepiej(…) Pomagać w tworzeniu to budzić, ożywiać, wspierać, dopomagać, tworzyć warunki pomyślnego rozwoju kreatywności podopiecznych - może to być piękna misja pedagogiczna.
Na zakończenie zaapelował: - Projektu SWU nie można potraktować akcyjnie. Chodzi o to, aby Płock uznał, że obrazem jego marki jest kreatywność. Projekt jest realizowany na skalę niespotykaną i warto to kultywować.
Tuż po nim wystąpiła Elżbieta Lemańska, koordynator projektu SWU, która podsumowała ostatnie lata realizacji projektu.– Jak podkreślają uczniowie, lekcje twórczości dają im radość, magię, wiarę w siebie, nowe przyjaźnie. Z kolei nauczyciele zaznaczają wzrost wiary w to, że potrafią i umieją – podkreśliła prowadząca.
Na zakończenie nauczyciele mogli podzielić się swoimi spostrzeżeniami, podyskutować o tym, co ich najbardziej cieszy. – Pierwszego dnia roku szkolnego, po uroczystym rozpoczęciu, pierwsze pytanie od dzieci, jakie mi zadali, brzmiało: kiedy będą zajęcia z twórczości?– opowiadała Małgorzata Skierkowska z SP 12. - Czekają na nie bardzo, uczestniczą regularnie, choć są to zajęcia nieobowiązkowe. Nie lubią tylko zajęć twórczości przy ławkach, wolą pracować w większej swobodzie. Zauważyłam, że bardzo się zmienili, stali się bardziej pomysłowi, aż czasem trzeba ich hamować – dodała ze śmiechem.
Z kolei Marzena Nejman z SP nr 23 dodała - Zajęcia twórczości to świetna psychoterapia dla dzieci z nadpobudliwością psychoruchową, odrzuconych prze grupę, niedowartościowanych, mających problemy rodzinne. Tutaj się spełniają, wyciszają. Poza tym, my, nauczycielki bardzo dużo się od nich uczymy, więcej wiemy jak postępować z dziećmi, uczymy się jak pracować, by zwiększyć ich pewność siebie i poczucie własnej wartości.
Wg sprawozdań w zajęciach twórczości obu ww. edycji brało udział 237 uczniów gimnazjów i 411 szkół podstawowych.
Oprócz ww. wśród zaproszonych na uroczystość gości byli również Marek Bębenista, dyrektor Wydziału Edukacji i Kultury, Elżbieta Mańkowska, wizytator Delegatury w Płocku Kuratorium Oświaty w Warszawie, Dorota Kulesza, sekretarz Zarządu PSK, Dyrektor Gimnazjum Niepublicznego im. Ks. Jana Twardowskiego w Zabierzowie Bocheńskim, Monika Just, wykładowca Zakładu Pedagogiki Twórczości Katedry Badań Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego.
Projekt jest realizowany od 2005 r. przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku, Polskie Stowarzyszenie Kreatywności oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych „Delta”, finansowany ze środków Miasta Płocka.
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ
KLILKNIJ